Wednesday, September 14, 2011

Permohonan Kemasukan Ke Kolej /Sekolah Menengah Teknik/Vokasional 2012


Murid-murid yang menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011 adalah dipelawa untuk memohon ke Kolej Vokasional (KV), Sekolah Menengah Vokasional (SMV) dan Sekolah Menengah Teknik (SMT) bagi sesi pengambilan tahun 2012.

Untuk makluman semua, mulai tahun 2012, murid yang memasuki Kolej Vokasional akan mengikuti kursus selama 8 semester(4 tahun) dan akan diberikan Sijil Diploma apabila tamat kursus nanti. Muris-muris ini tidak perlu menduduki peperiksaan SPM. Ini merupakan dasar KPM yang terkini bagi membantu mereka yang lebih cenderung dalam bidang vokasional dan kemahiran. Oleh itu, murid-murid tingkatan 3 yang berminat digesa mengambil tindakan yang sepatutnya dengan kadar segera.

Syarat-syarat Umum:

  • Pemohon mestilah warganegara Malaysia.
  • Pemohon hendaklah berada di Tingkatan 3 dan akan menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) Tahun 2011.
  • Dilahirkan dalam tahun 1996 atau selepasnya.
  • Sihat tubuh badan dan sesuai dari segi fizikal. Bebas dari penyakit lemah jantung, darah tinggi, kencing manis, alahan (allergy), pekak, sawan (epilepsy) yang serius dan sebagainya. (Penyakit-penyakit ini akan membahayakan terutama semasa menjalankan kerja amali).
  • Tidak rabun warna bagi semua program Teknikal, Vokasional dan Kemahiran yang berkaitan Elektrik dan Elektronik.

Cara Memohon:

  • Permohonan boleh dibuat secara atas talian (online) dengan melayari laman web: Kementerian Pelajaran Malaysia atau datang sendiri (walk-in) ke KV/SMV/SMT berhampiran.
  • Tarikh bermula permohonan: 5 September 2011.
  • Tarikh tutup permohonan: 19 Disember 2011.
Sebarang pertanyaan sila layari www.moe.gov.my atau berjumpa dengan guru kaunseling sekolah untuk mendapatkan keterangan lanjut. Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Laluan Mudah Untuk Guru

Laluan Mudah Ke IPTA/IPTS

Laluan Mudah Untuk Semua

Laluan Mudah Untuk Semua
Kementerian Pendidikan Malaysia

Selamat berkunjung ke blog Unit Bimbingan & Kaunseling. Sebarang pertanyaan boleh ditujukan kepada kami melalui email UBK: ubksmekses@gmail.com

Every Child Matters, No One Is Left Behind...